Planeta maimutelor proaste

Omul este un animal prost, o primata, o maimuta, aproape o gaina, in orice caz, ceva animal prost. Asta este concluzia mea in urma vastei mele experiente de viata care nu e foarte vasta dar totusi. Definesc prostia in contextul de fata ca lipsa a inteligentei, de data asta insa o lipsa neimputabila omului. Aspectul asta cu neimputabilitatea e foarte important de inteles, eu cred ca nu se poate face mare lucru aici pentru ca prostia despre care o sa vorbesc decurge probabil din felul particular in care functioneaza creierul uman. Iar cu felul in care specia sau natura sau dumnezeu a decis ca functioneaza creierul unui om eu nu ma pot bate, asta e si mergem mai departe. Dar asta nu inseamna ca omul nu e un animal prost, inseamna doar ca nu poate fi altfel decat este.

Primul exemplu se desfasoara la metrou, aproape in fiecare zi. Sa zicem ca ma grabesc sa prind trenul care urmeaza sa plece. Alerg usor pe peron. Aleg o usa si ma indrept spre ea, dar desi trenul nu este plin, desi este loc, totusi cateva persoane stau aproape de usa si blocheaza accesul. Evident, acele persoane nu se misca sa-mi faca mie loc, iar eu nu pot sa ma arunc in ele, deci pierd trenul. Duca-se, nu despre tren e vorba. Ma intreb insa de ce persoanele alea nu s-au miscat un pic, era atat de simplu sa-mi faca si mie loc, si daca ar fi facut asta viata tuturor ar fi fost un pic mai buna, ca as fi ajuns si eu la timp la serviciu. Pai persoanele alea nu s-au miscat pentru ca nu m-au observat, evident. Nu cred ca nu s-au miscat pentru ca sunt nesimtite, adica m-au vazut dar au ales sa nu ma lase sa urc in metrou. Nu, ele nu m-au observat pentru ca se gandeau la ale lor, aveau alte ganduri in cap.

Asta este prostia despre care vorbesc. Esti la metrou, da? Metroul este un bun public, deci toata lumea are dreptul sa-l foloseasca. De ce nu te asezi asa incat sa faci loc cat mai multor persoane in tren? De ce nu reevaluezi periodic dispunerea ta in spatiu asa incat sa o ajustezi ca sa-i lasi si pe altii sa aiba loc? Pentru ca esti o gaina care este prea absorbita de propriile probleme ca sa mai realizeze ca in jurul ei mai exista si alti oameni, oameni pe care ii incomodeaza.

Sigur, o sa ziceti ca sunt un lenes si ca mai bine ma trezeam mai de dimineata ca sa nu fiu nevoit sa alerg dupa tren, iar eu va zic ca asa e, motiv pentru care aproape niciodata nu alerg dupa tren, adica daca e sa intarzii, intarzii si asta e. Am construit exemplul de fata ca sa evidentiez o idee, nu pentru ca mi s-ar aplica mie neaparat. Am vazut treaba asta intamplandu-se. Am observat de asemenea cum oamenii se bulucesc la usa de acces in timpul calatoriei, stau inghesuiti si asa mai departe, desi in vagon, mai incolo, este suficient loc pentru toata lumea. Numai ca pentru ca sa fie suficient loc si pentru cei de la usa este necesar ca unele gaini proaste sa faca un pas mai incolo si sa permita in felul asta persoanelor care s-au urcat mai tarziu sa nu se inghesuie. De ce nu se misca babuinul retard un pas mai incolo ca sa faca loc si altora? Un pas, nu mai mult. 60 de cm, un efort cu ardere minima de energie. Pentru ca nu i-a trecut prin cap ca poate sa faca asta, evident, pentru ca el a uitat complet, daca a stiut vreodata, ca in jurul lui mai exista si alti oameni – ca nu e singur pe lume adica.

Ati incercat vreodata sa coborati scarile spre peron imediat dupa ce in statie a sosit un tren din care s-a revarsat o multime de oameni? Nici eu nu am reusit. De ce? Pentru ca nu este loc, fluxul de oameni care urca scarile ocupa toata scara. De ce se intampla asta? Pentru ca nimeni din cei care urca nu se gandeste la cei care coboara, ba mai mult, majoritatea urca privind in jos, spre picioare, in loc sa priveasca in sus, spre unde merg, si prin urmare daca te nimeresti in fluxul asta de oameni este posibil ca unii dintre ei sa se loveasca tine. Aici este un exemplu clar in care prostia nu poate fi imputata nici unei singure persoane (oricare persoana gandeste „de ce sa ma dau eu la o parte, eu sunt doar un singur om, care nu poate bloca de unul singur scarile”, ceea ce este corect). Nu, aici prostia trebuie imputata speciei umane ca atare: compunerea unor actiuni individuale justificabile (la nivel individual) are ca rezultat un comportament de rahat al unei turme proaste. De asta zic ca omul este un animal prost, nu de altceva.

Al doilea exemplu are loc in hypermarket. Vrei sa treci cu carutul pe un culoar si nu poti pentru ca este blocat de caruturile altor oameni care cerceteaza absorbiti produsele de pe raft si care cu ocazia asta uita complet, daca au stiut vreodata, ca nu sunt singuri pe lume si ca in lume mai exista si alti oameni care au dreptul sa treaca pe acolo si pe care ei, in solipsismul lor desavarsit si egoist, ii incomodeaza. Gaina proasta (la un moment dat imi voi cere scuze fata de gaini). Sau in parcare la hypermarket, ati observat ce se intampla acolo? Oamenii sunt atat de absorbiti de listele de cumparaturi sau de cacaturile din capetele lor incat devin orbi si uneori esti in pericol sa dea cineva cu masina peste tine. Parcarile de mol sau hypermarket sunt niste locuri foarte periculoase, serios va spun.

Al treilea exemplu se desfasoara la lift sau la usa de intrare in cladirea in care imi desfasor activitatea, ca sa zic asa. La lift sau la intrare este aglomeratie, deci cumva trebuie sa intram pe rand, ca toti odata nu incapem. Eu ajung in acelasi timp cu o doamna. O las sa treaca inaintea mea, nu din cavalerism, atentie, pentru ca eu nu cred ca femeile au dreptul divin sa treaca inaintea barbatilor, eventual asta poate fi un gest de curtoazie, daca este acceptabil de ambele parti, dar daca nu, atunci sa fie egalitate pe toate planurile zic. Nu, nu din cavalerism o las sa treaca inaintea mea, ci pentru simplul fapt ca este un alt om, o alta persoana, si ma gandesc ca poate se grabeste mai mult decat mine sau, daca nu se grabeste, o las oricum sa treaca pentru ca nu vreau sa ma inghesui cu nimeni in usa. Ei, si dupa ce a trecut aceasta doamna, si in timp ce eu stau asa, un pas mai in spate, observ cu nedumerire ca incepe un flux de alte doamne si domni care, nu mi-e clar de ce, mi se baga in fata, desi e clar ca si eu astept sa intru in lift sau pe usa.

De ce se baga in fata doamnele? Eu nu cred ca ele se gandesc ca e dreptul lor, adica eu as fi obligat sa le las sa treaca in fata mea. Iar daca ele asa considera, atunci sa avem pardon, dar considera gresit, intrucat eu am acelasi drept ca si ele sa intru in cladire, iar din moment ce am ajuns inaintea lor, este uman sa respectam regula primului venit. Dar nu. Teoria mea este ca doamnele, ca si domnii corporatisti, se baga in fata deoarece nu m-au observat, pur si simplu nu si-au dat seama ca si eu vreau sa intru. Deci sa recapitulam un pic: eu am facut cuiva loc sa treaca inaintea mea, iar ca urmare a acestui fapt s-a ajuns in situatia in care eu nu mai reusesc sa intru, pentru ca NIMENI NU OBSERVA CA EU EXIST.

Cum de se intampla asta? Pai se intampla pentru ca omul este un animal prost, care in 99% din timp uita, daca a stiut vreodata, ca pe lume mai sunt si alti oameni pe care absenta lui din realitatea imediata ii incomodeaza.

Al patrulea exemplu este cel mai revoltator si ii are ca protagonisti pe cei care vorbesc la telefon in timp ce conduc. Sa zicem ca sunt la volan si stau in spatele cuiva care fie se misca mai incet decat e cazul, fie nu e hotarat daca sa o ia la stanga sau la dreapta, fie din spate felul in care conduce se vede ciudat. Am ajuns atat de bun la a identifica din spate soferii care vorbesc la telefon, incat rata mea de predictie e aproape de 100%. Ii depasesc si imi confirm ca da, asta din fata mea care se misca ca un cur se misca asa pentru ca vorbeste la telefon.

Sigur, aici se poate spune ca e vorba de nesimtire, adica babuinilor care vorbesc la telefon pur si simplu nu le pasa ca ii incomodeaza pe altii sau ca ii pun in pericol pe altii. Dar este vorba si despre prostie pura, intrucat retarzii astia nu-si dau seama cat de prost conduc de fapt atunci cand vorbesc la telefon. Ei cred despre ei ca sunt in continuare asi ai volanului, cand de fapt exista studii care au dovedit ca reducerea reflexelor si a atentiei in cazul vorbitului la telefon la volan este atat de mare, incat devine mai periculos decat sa conduci in stare de ebrietate. Inattentional blindness, anyone?

Mai am si alte exemple de gaini cu nasuri si fara pene, ii mai mentionez doar pe cei care sunt atat de absorbiti de convorbirea lor telefonica incat nu realizeaza ca vorbesc atat de tare incat in jurul lor nimeni nu mai poate vorbi la telefon pentru ca nu se aude ce spune celalalt in aparat.

Cred ca ideea mea este suficient exemplificata: sunt foarte multe cazurile in care oamenii uita ca nu sunt singuri pe pamant. Uneori poate fi vorba de nesimtire, adica de lipsa de educatie, si poate ca in alte tari lucrurile astea stau un pic diferit, in sensul ca exista o constientizare mai mare a faptului ca in spatiul public regulile sunt un pic mai stricte decat in spatiul privat. Poate are legatura si cu faptul ca noi, in Romania, nu avem oraseni adevarati decat in foarte mica masura. Majoritatea celor cu care ne intalnim in orase sunt oameni de la tara la baza, oameni care sunt de-abia la a doua sau a treia generatie de locuit la oras. Prin urmare, ei au subconstientul calibrat pe spatii largi, pe paduri si campii unde celalalt om e la o distanta suficient de mare de tine incat sa nu-l incomodezi indiferent ce ai face. Nu ma intereseaza chestiile astea, cum ca noi romanii nu suntem civilizati. Eu nu ma plang aici de romani si de Romania, ambitiile mele sunt mult mai mari: specia umana si lumea :)

Cert este ca nu toate lucrurile de mai sus tin intotdeauna de gradul de civilizatie – cand te uiti la o conserva de pe raft ai tendinta sa ignori ce se intampla in jurul tau chiar daca esti englez, francez sau roman. Sunt de acord ca de cele mai multe ori este o chestie care nu poate fi controlata usor, adica creierasul nostru, atunci cand se concentreaza pe o anumita treaba, tinde sa ignore restul realitatii. O fi o necesitate care tine de evolutie, ce stiu eu. Dar totusi: cand suntem in public, adica in lume, mi se pare o minima dovada de inteligenta, de umanitate chiar, sa ne reaminitim din cand in cand, chiar daca tendinta fireasca este sa uitam, ca pe lume mai sunt si alti oameni, care au exact acelasi drept ca si noi sa fie acolo si pe care este uman sa ii incomodam cat mai putin. Altfel, nu suntem decat niste maimute proaste.

About Liviu as himself

Beautiful. Dirty. Rich. Abstract. Simple. Married. Expecting. Growing. Expecting. Growing X 2.
This entry was posted in Opinii despre treburi, Viata de tata. Bookmark the permalink.

11 Responses to Planeta maimutelor proaste

  1. Mariee says:

    Anul trecut pe vremea asta tocmai imi luasem concediu de Sarbatori si asteptam sa dau o fuga un weekend la munte, atunci am facut ‘marea’greseala sa alerg dupa metrou. Am prins viteza pe scari si cum ma pregateam sa intru cat mai repede in metrou surpriza! Nimeni din usa nu s-a dat cativa pasi mai incolo, asa nu am reusit sa intru si mi-a alunecat piciorul in spatiul dintre metrou si peron. Astfel am reusit sa petrec primele zile din concediu la sectia de Radiografie si intinsa in pat acasa :).

  2. Mariee says:

    *Radiologie…m-a emotionat articolul, mi-a reamintit de prietenii de langa usa din metrou.

  3. uf, imi pare rau si sper ca te-ai refacut complet. pericol mare in situatia asta a fost. babuini, ce sa zic.

  4. Adi says:

    Cand am venit in “orasul cel mare” am descoperit cu … surprindere ca oamenii sunt dispusi sa astepte 15min un tramvai pt a parcurge o statie!! Le-ar fi luat 5-6 min sa mearga pe jos. Si tot cu surprindere am descoperit bataia pe locuri!!.. tot pt o statie. A… apropo’ de metrou. Acu’ vreo doi ani, in pasaj la unirii au adus politisti ca sa dirijeze “ciredele/turmele…” asa se imbulzea lumea pe acolo la anumite ore… au impartit pasajul in doua benzi… uite nu-mi aduc aminte care era motivul fenomenului.

  5. Andreea says:

    Uite aici un joculet fain de atentie. Ia sa vedem, poti sa te numeri toate pasele dintre jucatori?

  6. Quiz says:

    na ca m-am intors..
    de data asta ma opresc doar la primul punct, si anume la accesul pe usa de la metrou.
    mie mi s-a intamplat invers, si anume voiam sa ies din metrou, iara un tovaras (jur ca avea geaca d’aia de carpa, si basca si servieta din piele, d’aia de “maistru lacatus”) cam la 1,55-1,60 si fo 60 de kile ud statea chiar in mijlocu’ usii de nu puteai sa treci.
    l-am simtit ca o sa coboare la victoriei (toti care coboara acolo stau in usa, nu-j de ce?!) si il intreb “coborati?”. n-a schitat niciun sunet. l-am mai intrebat o data..
    ajung in statie (nu era victoriei) il mai intreb o data , il bat pe umar, nimic.
    ce face tataru’?
    il iau pe sus cu servieta cu tot de se loveste dobitocu de pragu de sus de i-a sarit basca cat colo!!
    era disperat….
    dar partea cea mai tare e ca toata lumea din metrou si de pe peron ma aplaudaaaa.. cu fluieraturi d’alea de “Biiiiiiiisssss!”

    asa idiot asa actiune! incearca si tu o data … da-le un branci!

  7. AndreeaG says:

    Mda … remember Buc, provincia ruuuulz :)
    no metro, iar la corporatisti e … destul de aerisit :)
    desi am si aici hipermarket-uri, Zen-ul fie cu noi :)
    130 de mii de locuitori e parfum, si oricum sunt mult mai relaxati :) a… nici eu nu ies foarte mult :)))

  8. Roxana says:

    Acuratete 100% in descrierea situatiilor. Si eu aveam visul asta mare sa schimb mentalitatea ghertoilor din Bucuresti (spun din Bucuresti ca numai aici am trait), insa mi-a cam trecut cand am realizat ca sunt condusi de ignoranta, si am realizat ca in vreme ce eu imi distrug neuronii,ei sunt in continuare la fel de linistiti in ignoranta proprie. A propos de comparatia cu primate, eu mai am o aversiune fata de pietonii care nu respecta culorile semaforului si traverseaza pe rosu fara nicio problema, ba mai si injura soferul care ii atentioneaza asupra faptei.Primata in schimb poate fi educata sa distinga culorile, ceea ce ne face increzatori in reusita semenilor…..poate? Sarbatori linistite va doresc!

Dati cu opinionul aici, multumesc.

