Traiul si malaiul

Dintr-un motiv sau altul, in ultima vreme am devenit ceva mai atent cu banii, cu felul in care sunt cheltuite veniturile familiei adicatelea. Si m-am gandit sa fac un buget, ca sa vad mai bine pe ce anume cheltuim banii, de unde se pot face economii la nevoie si asa mai departe. Noi nu suntem genul care contabilizeaza cheltuielile lunare, dar asta nu e din cauza ca suntem mana sparta si nu ne pasa, ci pentru ca suntem destul de atenti cu fiecare cheltuiala, adica ne punem destul de des, mai ales cand e vorba de dat bani ceva mai multi (sa zicem peste 100 de lei), problema daca cheltuiala respectiva se justifica sau nu, daca chiar merita etc.

Cu alte cuvinte, noi facem micro-management al bugetului familiei, optimizand fiecare cheltuiala in parte, si nu e deci nevoie sa facem o recapitulare la final de luna, ca sa vedem „pe ce s-au dus banii”. In general, cred ca este o idee buna ca toata lumea sa fie atenta cu felul in care se cheltuiesc banii familiei, nu numai cand se asteapta un copil ci si in restul situatiilor, pentru ca daca banii nu sunt abundenti, cum cred ca e cazul cu majoritatea dintre noi, s-ar putea ca o recapitulare din asta sa scoata in evidenta faptul ca o parte din bani sunt aruncati pe lucruri fie nenecesare, fie de-a dreptul inutile.

Acum, nu o sa public aici bugetul familiei noastre, ca nu are rost, nu cred ca intereseaza pe nimeni. M-am gandit in schimb ca ar fi interesant de vazut si de discutat care este bugetul minim pentru o familie de doi oameni, fara copii. Cu alte cuvinte, ma intreb cat costa viata in Bucuresti, ca in provincie nu cunosc cum stau lucrurile.

Dupa ce se naste copilul, voi putea adauga la acest buget si cheltuielile legate de copil, ca sa vedem si cat sunt alea.

Sa purcedem, deci. Am pus sumele in euro (1EUR = 4.3 RON), rotunjite, ca nu ne intereseaza la virgula, si am facut bugetul pentru 2 persoane care traiesc intr-un apartament de 2 camere, ceea ce este minimum, probabil cu copil e nevoie de 3 camere, o sa mai crestem atunci chiria/ rata.

Buget lunar

  • Chirie/ rata                                           350-400 euro
  • Cheltuieli comune                                  100 euro
  • Energie electrica                                     25 euro
  • Cablu, internet, telefon                          25 euro
  • 2 telefoane mobile                                  60 euro
  • Cosnita saptamanala, pe luna              250 euro (mancare pt weekend si pt dimineata/ seara, plus consumabile pt casa)
  • Mancare zilnica la scarbici, pe luna      200 euro (20 lei pe zi,  2 pers, pt 22 zile de munca)
  • Haine, pe luna                                        100 euro (editat: in urma comentariilor cititorilor, cred ca in astia 100 euro pot intra si haine, si medicamente pt boli mici gen raceli etc, si iesitul moderat la bere)
  • Transport, pe luna                                 16 euro (2 abonamente la metrou)

 Total rotunjit in sus: 1,200 de euro

Asta ar fi minimum, vorbim de minim. Ce e peste este bun primit, se duce pe multe alte lucruri care ne fac viata mai usoara sau mai frumoasa, insa ideea era sa vedem cat costa viata de baza, lucrurile de care nu te poti lipsi, orice ar fi.

Salariul mediu in Bucuresti pentru o persoana a fost in noiembrie de 2,097 lei (date de pe www.insse.ro), adica venitul lunar al familiei este pe undeva pe la 975 de euro.

Prima concluzie e ca se poate trai dintr-un salariu mediu in Bucuresti. Se poate trai pentru ca daca ai salariul asta mic, inseamna ca fie esti mai in varsta si deci sunt sanse mari sa ai deja casa, asa ca pleaca din buget chiria sau rata, iar daca esti tanar si ai salariul asta inseamna ca esti inca la inceput, deci este acceptabil sa locuiesti intr-o zona ceva mai ieftina, unde chiria costa mai putin.

Daca te-ai inhamat la rate sau la chirii care inseamna peste 70% din salariul tau (mediu), adica 350 din 500 in exemplul meu, inseamna ca nu ai judecat tocmai bine, pt ca rata sau chiria trebuie sa fie intre 30% si 50% dintr-un singur salariu dupa parerea mea, ca sa ai rezerva in caz ca unul din voi isi pierde slujba.

Nu am pus cheltuieli cu medicamentele in bugetul asta, pentru ca nu vorbesc de pensionari sau de oameni bolnavi, acolo lucrurile stau probabil mai rau, dar nu cunosc situatia, si scopul exercitiului de fata e sa vedem care e bugetul pentru un cuplu relativ tanar si sanatoas.

Putem adauga la cheltuielie de mai sus si cele pentru o masina, pe care eu le-am estimat cam la 100 de euro pe luna (benzina 60, casco 30-40, RCA vreo 6 euro lunar). Dar daca un om are salariu de nici 500 de euro, atunci acel om nu ar trebui sa aiba masina, pentru ca nu si-o permite.

Deci concluzia mea e ca se poate trai in Bucuresti dintr-un salariu mediu, care este totusi un salariu destul de mic. 20 de milioane pe luna e putin, sa recunoastem, daca castigi atat si esti tanar, fie esti tanar absolvent (caz in care imparti locuinta si cheltuielile comune cu cineva, oricum), fie nu ai facut facultate.

Daca nu ai facut facultate si esti din bucuresti, mai bine stai cu parintii ca salvezi o gramada de bani, iar daca nu esti din Bucuresti, mai bine te intorci in provincie si stai acolo cu parintii, ca acolo viata e ceva mai ieftina, chiar daca si salariile sunt mai mici.

Repet: nu vorbesc aici de studenti, de pensionari, si de alte categorii asa zis defavorizate. Vorbesc de niste oameni care au intre 23 si 40 de ani si au terminat eventual o facultate.

Concluzia mea este ca se poate trai din salariul mediu. Sigur, cand esti singur cheltuielile de casa nu se mai impart la doi, asa ca e mai dur, dar poti sa-ti iei coleg de apartament.

Sunt curios ce parere aveti si daca nu am luat ceva important in calcul. Revin peste cateva luni cu cheltuielile legate de copil.

About Liviu as himself

Beautiful. Dirty. Rich. Abstract. Simple. Married. Expecting. Growing. Expecting. Growing X 2.
This entry was posted in Viata de tata. Bookmark the permalink.

47 Responses to Traiul si malaiul

  1. Cris says:

    viata in provincie nu e mai ieftina. mancarea, energia, gazul, benzina costa la fel. uneori mancarea e mai scumpa, de ex. am fost plecata la ai mei in week-end si am ramas fara pampers si cereale la bebe, si toate au fost mai scumpe acolo. poate lumea e mai economicoasa, dar mai ieftina nu e viata.
    in provincie doar chiriile sunt ieftine, dar acolo majoritatea au case si economisesc aceasta cheltuiala.
    ps: salariul mediu comunicat de statistica nu e real. nu are cum, sunt f multe firme care au salarii la negru. eu zic ca e mai mare, avand in vedere puterea de cumparare a bucurestenilor.

    • Ioana says:

      Nu cred ca majoritatea oamenilor care locuiesc in provincie au case. Provincie nu inseamna doar orasele mici unde da, majoritatea au locuinta proprie. De ex. in Cluj, centru universitar fiind, sunt foarte multi tineri care raman dupa terminarea studiilor. Majoritatea nu au locuinta proprie. Chiriile sunt mai ieftine, dar nu cu mult. Un apartament cu o camera e aprox. 180 euro, unul cu doua camere relativ decent incepe de la 250-300 de euro. Si salariile sunt ceva mai mici, asa ca in final cheltuielile de baza reprezinta cam aceiasi pondere din bugetul lunar.

  2. da, si eu cred ca cel putin in Bucuresti salariile sunt mai mari decat ce se comunica de la statistica din cauza muncii la negru.
    iar cand ma uit cat se cumpara din hypermarket-uri si din magazinele de electronice, e clar lumea are ceva putere de cumparare.

    cu atat mai bine, inseamna ca nu e adevarat ca nu ne descurcam cu banii noi, cei care traim in bucuresti si suntem “in putere”, cum se zice.

  3. Icz says:

    Nu prea am inteles ce ai vrut sa transmiti cu acest post. Adica este evident, cred, ca se poate trai in Bucuresti dintr-un salariu mediu. Nu am auzit nicaieri la stiri ca ar fi murit cineva din cauza ca are un salariu. Nici de cei care se incadreaza in descrierea ta si au un salariu minim, nu am auzit ca n-ar fi putut trai. Probabil te referi la trait decent. Dar tot nu inteleg ce vrei sa transmiti de fapt. Sunt total de acord cu concluzii de genul “ai salariu mediu, atunci nu-ti lua masina” si asa mai departe. Ai facut un buget destul de realist. Dar nu stiu pe cine ajuta. Ca stim cu toti ca se poate trai in Bucuresti si fara 10 000 lei salariu lunar. Eu traim destul de decent, fara sa ne lipseasca nimic din casa, si atunci cand castigam doar 1100 lei, la inceput, si imi ajutam si sora studenta cu bani. Intradevar ne-ar fi de folos sa ne spui cum e cu un copil mic. cam care sunt cheltuielile lunare.

    • pai nu stiu daca am vrut sa transmit ceva anume, uneori mai scriu si pointless, asa, na, ce sa fac, e un blog unde scriu ce-mi trece mie prin cap, nu o platforma politica :)

      totusi, ce am vrut sunt urmatoarele:
      – sa stabilim ca asta este un buget realist, ca sa-i pot contrazice documentat pe cei care spun ca nu se descurca cu banii, desi castiga peste salariul mediu
      – sa pot adauga la asta cheltuielile cu copilul peste catva timp, ca sa-i pot contrazice documentat pe cei care spun ca in Romania de azi nu-ti poti permite sa cresti un copil
      deci dupa cum vezi, e un fel de capcana pe care o intind cititorilor ca sa le pot da peste nas unora dintre ei mai tarziu. :)

      iar ca scop dezinteresat, m-am gandit ca poate mai sunt oameni care nu au facut niciodata exercitiul asta cu bugetul si nu au control asupra cheltuielilor, deci poate le dau o idee.

      dar in principal, vreau sa fac trafic, ce altceva? ca daca nu voiam sa fac trafic, discutam chestiile atea doar cu nevasta si prietenii. macar incerc sa fac traffic scriind ceva si nu punand linkuri cu filmulete de pe iutub, na, ce sa zic, nu ca asta ar fi rau, doar ca mie nu prea-mi vine.

      • Minnie says:

        Poate amandoi avem salariul mediu de care spui tu. Adunat avem 2400 lei asa ca te contrazic eu pe tine ca nu, nu iti permiti copil si nu, nu poti trai decent

    • Gabi says:

      Buna. Uite in Slatina-provincie, cheltuielile noastre cu un bebe de 2 luni sunt urmatoarele: lapte praf-70 e, pampers- 40 e, farmaceutice, cosmetice si medicamentoase-50e, hainute- 35 e. nu vb de necesarul pentru nasterea si venirea acasa a unui bebe, ci de chestiunile lunare obligatorii. asta e un minim, 200 e. la care se mai adauga 30 de euro odata cu inceperea diversificarii- de la 4-5 luni.Intr-adevar, preturile sunt mai mari in Slatina decat in Craiova si, in ambele orase mai mari decat in Bucuresti. Deci, uneori in provincie esti dezavantajat la cheltuieli lunare de supravieturire, cum se spunea mai sus, chiriile sunt mai ieftine- nu sunt f folosite si chelutielile de bloc si cu benzina, etc, aceleasi.

  4. Andrei says:

    “Deci concluzia mea e ca se poate trai in Bucuresti dintr-un salariu mediu, care este totusi un salariu destul de mic. 20 de milioane pe luna e putin, sa recunoastem, daca castigi atat si esti tanar, fie esti tanar absolvent (caz in care imparti locuinta si cheltuielile comune cu cineva, oricum), fie nu ai facut facultate.” – si cand ai facutale si studii postuniversitare si un salariu mult mai mic de 2000 RON, inseamna ca lucrezi la Stat :)…ah si inca ceva.. in weekend nu se mananca? :)

  5. Monis says:

    haha, si eu m-am intrebat daca zilele de we sunt zile de post, dar poate zilele alea sunt bugetate in cosnita zilnica?!
    Cred ca ai omis o categorie care la segmentul de varsta <30 de ani este semnificativa: cheltuielile 'de lux si relaxare' aka berile din cluburi, tigarile etc. Si ar mai fi o categorie care in anumite bugete de familie trage greu: cea a medicamentelor.
    Cand aduni toate informatiile astept si eu sa vad concluzia.

  6. Consoarta says:

    Monis, este cum spui. In weekend mincam din cosnita saptaminala, ca altfel nu e clar pe ce se duc aia 250 de euro (aici intra cumparaturile din supermarket, consumabilele practic, mincare, produse de curatat, igiena etc)
    Omule, ai uitat de cheltuielile cu dixtractia, doar pentru ca noi nu le avem nu inseamna ca nu exista sau ca ele nu se incadreaza la capitolul Nevoi in alte familii. Doua filme si-un club pe luna sar bugetul cu 100 de euro.

  7. deci cu mancarea pt weekend a zis nevasta mai sus, se acopera din cosnita saptamanala, care se ridica la 250 de euro pe luna si acopera consumabile pt casa si mancare pentru dimineata, seara si weekend.

    nu am uitat de cheltuielile cu distractia, pur si simplu nu le-am pus pentru ca ideea era sa vedem care e minimul de cheltuieli fara de care nu se prea poate trai. distractia nu intra la categoria “fara de care nu se poate trai”.

    nu prea are sens sa facem un buget cu distractia inclusa, ca ar trebui sa pun nu numai berea saptamanala si iesitul in club, ci si vacantele, deci am da-o in diverse.

    nu, ramanem la strictul necesar.

    de medicamente iar nu am scris pt ca am zis ca vorbim de oameni sanatosi, nu ma bag la categorii de varsta superioara, ca acolo e clar ca e rau, si nu ma bag la oameni bolnavi, ca e in afara subiectului, poate sa coste de la cateva sute de lei pt un diabetic pana la cateva zeci de mii de euro pentru, doamne fereste, o operatie care-ti salveaza viata.

    in rest, pt o raceala sau o gripa, cat sa pun? 50 de euro pe luna? nu schimba cu mai nimic bugetul, intra la rotunjiri.

    • Monis says:

      Pai nah, mie mi se pare ca daca vorbim de minim, atunci putem face un buget si cu 1000 de lei salariu. Ca sunt oameni care traiesc si cu atat si chiar cu mult mai putin (nu stiu precis cum dar nu ies sa moara in strada de foame). Inteleg ca vorbim de mediu aici. Si daca e asa, realist mi se pare sa calculezi ca oamenii ies la o bere (eventual ca sa-si gaseasca partener cu care sa imparta chiria :D), fara sa fie o fiza. Si vorbesc de drumurile la farmacie pentru afectiuni comune varstei, nu extreme (imi amintesc de dinainte sa realizez ca pot trai si fara medicamente ca un sirop de tuse era cca 10 euro).
      In fine, tu ai intrebat daca iti scapa ceva. EU cred ca iti scapa. Tu nu. Bun si asa.
      Spor la bugete de la primavara ;).

      • “In fine, tu ai intrebat daca iti scapa ceva. EU cred ca iti scapa.”
        point taken, scuze. :)

        probabil ca se poate trai si cu 1000 de lei salariu, dar eu nu inteleg cum. poate daca ai deja casa, stai in frig, mananci cartofi etc
        deci intr-un fel, bugetul asta era despre o viata peste pragul de saracie, ce-i drept. nu decenta, ca pana la decenta mai este.

  8. Andreea says:

    Da, ai uitat bugetarii cu studii superioare si salariu mediu sau sub mediu. Eu lucrez la stat, am chiar 2000 si este inca un salariu mare fata de alte ministere/ agentii. Nu sunt tanara absolventa, am o facultate si un master si inca una pe terminate acum (eu cand spun facultate ma refer la facultate de stat, cursuri de zi, locuri la buget, exclusiv din centrele universitare importante- Bucuresti, Cluj, Iasi, Timisoara, sorry daca am omis ceva, eu le-am facut pe ambele la Universitatea Bucuresti). Pana la urma nu ma plang, daca vreau mai multi bani ar trebui sa imi caut la privat, pe de alta parte nu este normal sa se astepte ca oamenii bine pregatiti sa lucreze pe astfel de salarii. Ce sa faca doctorii, sa lucreze doar in clinici private sau sa plece afara? A, sigur ca le ramane optiunea spagii. Si profesorii? Sa predea la scoala Mark Twain poate sau sa dea meditatii la greu. Cei mai buni nu raman. Invatamantul si sanatatea (la stat) sunt cam compromise in aceste conditii, mare pacat.
    Eu una imi limitez “cosnita saptamanala”, nu am cheltuieli de chirie dar intretinerea de 550 in decembrie nu a fost un mizilic, haine imi iau destul de rar in ultimul timp (imi tot spun ca trebuie sa mai slabesc cateva kg intai), merg cu RATB sau cu masina consortului, nu stiu exact cati bani se duc pe mancare. Dar stiu ca banii se mai duc la mine,in ordinea asta, pe multe carti, tigari, bilete la teatru si filme (dar putini ca nu le vad la Mall ci la Studio sau NCRR), cate o iesire cu fetele in oras si, din cand in cand, conferinte si workshopuri. A, noi nu avem banii la comun, punem impreuna la cheltuieli comune dar atat, restul fiecare si-i gestioneaza cum crede. Nu ma intreaba de carti si tigari, nu il intreb de …..de fapt nici nu stiu pe ce si-i cheltuie, treaba lui!

  9. cristina says:

    noi a trebuit sa facem un calcul asemanator cand ne-am hotarat sa ne mutam cu chirie si sa nu mai locuim cu parintii, asta pt. ca noi suntem amandoi “self-employed” si venitul nu este constant
    pt. noi doi am estimat ca minimul este de 3000 lei pe luna pt. un trai decent, iar dupa un an pot spune ca ne incadram in suma asta
    chiria noi am negociat-o in lei, iar chiria pt. ap. 2 camere + toate cheltuielile legate de casa sunt cam 1500 lei / lunar (pt. ca am crescut in Berceni am ales sa ramanem in cartier, mie imi place mult zona si pt. ca sunt in 10 min. cu metroul la Unirea)
    noi am facut invers calculul, 3000 lei e venitul nostru minim lunar si am cautat sa ne incadram in asta, iar 80% din ce “incasam” peste intra in pusculita pt. zile negre
    ce e frumos ca asa ne-am vindecat de consumerism, nu ca am fost vreodata f. bolnavi, dar fiecare avea slabiciunea lui; acum pt. ca am avut cativa ani in care ne-am putut satisface placerile, ne gandim bine inainte de a cumpara ceva

  10. Raluca says:

    salut! da, interesanta postarea, mai aflam una-alta…
    daca imi permiti, Liviu, o sa fiu off-topic si o sa zic asa:
    dar, frate (scuze pentru familiaritate, insa mi se pare ca suna bine), muuuult mai interesant o sa fie cand o sa vina copilu’.
    mai ales ca din Regina Maria pleci cu recomandarea sa-i cumperi cei mai buni (si scumpi) pampersi, cele mai bune (si scumpe) biberoane, cele mai…, cele mai…
    buget de copil – atentie! – intre 300 si 400 Euro pe luna, la copil sanatos, care se hraneste cu lapte praf. luate in calcul cheltuielile cu consumabilele si vizita lunara la medic (nu hainute, nu bona)
    deci, cum ziceam, ce e mai interesant va sa vie…:)
    sanatate tuturor!

  11. Alexutza says:

    Noi am descoperit că cheltuim atît cît avem :) Fără extravaganțe, fără vacanțe samd. Nu avem, nu cheltuim. Cînd ai copil, el devine prioritar și dacă e cazul vei tăia din tot ce se poate omenește tăia.

    Um, să luați în calcul și concediul de creștere a copilului cu indemnizația aferentă :) Să fiți covered, ca să zic așa, căci veniturile se reduc serios în acea perioadă. Dar sînt convinsă că v-ați gîndit deja la aspectul ăsta. O altă idee ar fi ca după naștere să îi faceți fetiței un cont de economii.

    Off-topic, vă doresc ca fetița să beneficieze de laptele matern cît mai mult timp posibil, atît din punct de vedere al sănătății, cît și financiar.

  12. Valentina says:

    In provincie viata este mai ieftina pentru ca oamenii nu cheltuiesc atat pe distractii ca noi, cei din capitala, pentru ca toata lumea mananca acasa, nu la restaurant, pentru ca mai exista rude la tara in apropiere care mai contribuie cu diverse produse alimentare, pentru ca distantele de parcurs zilnic nu sunt atat de mari ca aici si deci si bugetul de combustibil este semnificativ mai mic. Produsele alimentare mi se par similare ca pret ca aici, mai ales ca se gasesc marci locale de produse alimentare care sunt chiar mai ieftine decat ce se gaseste pe la noi. Si aici ma refer la orasele de provincie mici, nu la Cluj, Constanta, Timisoara. De aceea oamenii supravietuiesc acolo cu venituri de 150 – 200 euro pe luna…

  13. minim 1200euro? mama castiga cu putin peste 2000ron [om cu disertatie la cap], noi suntem 2, fiecare la o facultate cu pretentii-medicina/constructii [noroc ca suntem la buget, cartile mele fac cat o taxa/an] si chiar supravietuim. nu avem chirie, dar nici nu dam 20 ron pe mancare la scoala/servici si in niciun caz, dar in niciun caz nu ne cumparam toale in fiecare luna.

    • na, eu acolo la haine am pus si diverse, nu numai haine, i-adevarat ca nici eu nu cumpar haine de 100 de euro in fiecare luna.
      pt mancare zilnica am pus 20 de lei, pentru ca atat dau eu. chestia e ca atunci cand lucrezi, esti fortat sa iei mancare de la catering, nu poti veni in fiecare zi cu casoleta la tine, iar un pranz cam atat costa.

      • Minnie says:

        De ce “nu poti veni in fiecare zi cu casoleta”? Sotul meu lucreaza la o multinationala si zilnic are cutie cu ciorba/felul 2 la el si mananca fara nicio rusine.

        • pai nu e ca mi-e rusine, e din cauza ca eu nu gatesc iar nevasta nu gateste nici ea in fiecare zi, fie ca nu poate, fie ca nu vrea. de asta am zis “nu pot veni in fiecare zi”, nu ca e sub rangul meu sa vin cu sarsanaua.

  14. Din bugetul ala lunar imi lipseste rubrica de economisirii. Sau nu se practica treaba asta prin tara ?

    • eu stiu daca se practica? sper ca da.
      era vorba de cat costa traiul minim aici, ce e peste sigur ca se duce pe distractii sau economii. dar asta depinde de cat castiga fiecare, nu pot sa fac un buget de economii, ca poate unu nu poate sa stranga de 100 de lei pe luna, iar altul poate sa stranga 100 de euro, deci nu ne ajuta cu nimic.

      • Pai intr-un buget lunar, cu orice suma, se pun ca cheltuieli lunare si economiile. Poate are de a face cu faptul ca traiesc in tara economistilor nr. 1 din Europa :) , dar uite…din salariul minim aici (sa zicem 1500 €), macar si 20 € se pun deoparte. Lunar!
        Ma rog…treaba cu malaiul imi place… imi aduce aminte de timpurile unde chiar aveam nevoie sa imi scriu toate cheltuielile pe hartie ca sa ma pot cat de cat descurca :)

        P.S.: aici circula limita de economii la trai pe minim, 50 € . Deci iti dai seama ce strangatori sunt nemtii astia :)

  15. oq says:

    Si cand e ziua cuiva? sarbatori 1 martie, 8, Craciun, Revelion, meniuri etc? ar trebui pus un coeficient, o medie si pt astea. Si taxe, impozite? Constat cu tristete ca desi am absolvit facultate si am experienta de 5 ani (lucrez din anul 2 de fac), salariul e la limita inferioara a traiului minim.. fara a putea face economii, fara masina. Presupun ca domeniul afectat de criza e de vina.

    • poi ce taxe si impozite? ca salariul pe care l-am gasit pe insse.ro era salar net. iar impozitul pe casa si masina ie mic, fo’ 1 milion pe an, asta daca ai casa si masina.
      mai sunt si alte taxe?

      mai sunt si cheltuieli care se intampla o data pe an, desigur, ar trebui luate si alea in calcul, dar nu stiu cum, ma gandex.

  16. Adela says:

    Am studii superioare si 10 ani in campul muncii. Salariul meu este de 1000 lei. Lucrez intr-o institutie de stat (cultura). Sotul are 2300 lei (tot la stat). Rata lunara la banca pentru creditul la apartamentul cu 2 camere este de 1300 lei (si asta fluctueaza de regula in sus ca avem imprumut in franci elvetieni!). Avem si un copil care merge la gradinita. Traim in Bucuresti. Ne-am gandit sa ne intoarcem si in provincie. Ce buget? Care buget? :(

  17. Adriana Lefter says:

    E faina ideea unui astfel de post :). Eu si sotul meu chiar incercam sa ne facem un buget la inceputul lunii (inainte sa incepem sa cheltuim banii), nu la sfarsit, si apoi sa ne tinem de el. Eu cred ca si 1.000 de euro este o suma decenta pentru 2 persoane care locuiesc in Bucuresti, daca esti chibzuit. Un sfat: o economie importanta se poate face daca gatesti acasa mancarea pt serviciu :D. Stiu ca e mai greu, dar merita, puteti exclude complet chiar toti banii necesari pt aceasta categorie, pt ca daca aveti oricum o mancare gatita in casa nu e greu sa iei si ceva la pachet. Eu am facut la un moment dat schimbarea asta si am fost uimita cati bani se duceau aiurea pe ce cumparam cand eram la munca. De asemenea, sunt sanse mari ca, procedand asa, sa mananci de fapt mai bine.

  18. sakura says:

    Referitor la ce scria Adriana mai sus, e mai rentabil sa faci mancarea acasa ptr pachetul la servici. + revizuirea cheltuielilor nenecesare sau de-a dreptul nocive.
    Pot spune din experienta ca o familie cu copii are muuult mai multe cheltuieli, avand in vedere ca apar mereu situatii neprevazute cu copiii.
    In urma cu ceva timp am facut si noi niste schimbari radicale in modul de cheltuire a banilor si a fost cea mai buna alegere care o puteam face.
    Chestia e ca atunci cand ai un buget fix, salariu de aprox 500 euro si indemnizatia de la guvern ptr cresterea copilului + alocatie, daca vrei sa duci o viata “mai buna” n-ai alta varianta decat sa faci permutari in contextul dat. iei dintr-un domeniu si pui in altul. Poate la inceput e mai frustrant dar cu timpul, rezultatele obtinute iti confirma expectantele.
    Vreau sa mai adaug doar ca cei care au un control asupra banilor sunt mai multumiti de viata lor fata de cei care cheltuiesc pe ce le taie capul si apoi cauta sa gaseasca vinovati in afara: sistem, anturaj, Dumnezeu, copii, etc..
    E vorba de prioritati si asta difera de la un om la celalalt. Sunt oameni care se plang ca n-au bani ca sa puna pachet copilului la scoala (nu ceva sa-i umple doar burta si ceva sa fie si nutritiv)/ sa platesca gradinita/ si altii care se plang ca n-au bani ca sa isi cumpere parfumul la oferta/ sa ia masa la restaurant.

  19. Mihai Lambru says:

    Totally off-topic: pe cand urmatorul Robo-metru? Ca nu stiu ce filme sa mai vad si eu… ;)

  20. Bianca says:

    Caz concret: un redactor la o editură dintr-o provinicie nu foarte… provincială (Iaşi), nevoit să facă şi PR, şi corectură, şi o mie de alte chestii, câştigă mai puţin de 300 de euro. În condiţiile în care nici chiriile, nici mâncarea nu sunt cu mult mai ieftine. Supravieţuirea în condiţii umane (în care, după cele opt-zece ore de muncă, să mai încapă şi-un film, şi-o cafea) se face cu artificii incredibile. Şi nu, nu vorbim de un proaspăt absolvent, nici de un funcţionar la stat, nici de un incapabil.
    Viaţa e mai tristă decât pare din Capitală, să ştii ;)
    Ce-am vrut să spun? Doar că prea puţini tineri din afara Bucureştiului se pot descurca onorabil (mă rog, minimal…), fie şi în doi… Cine să mai viseze la copil?

    • nuschu says:

      Bianca, din pacate, asta e si perceptia mea. Stau in Buc si, ocazional, fac deplasari in Ardeal, in doua orase de talie medie spre mica (deci, nu dimensiunea Iasilor). De multe ori ma intreb din ce traiesc acei oameni, cum o duc ei de azi pe maine. Unii dintre ei au o buna retea de furnizori de mancare – lactatele si ouale, de ex, sunt mai ieftine luate direct de la producatori individuali. Am observat ca vara cumoara cantitati mai mari de legume de la aceiasi producatori mici si fac conserve pentru iarna.
      Obiectele vestimentare au ramas undeva intre 1998 si 2002. Distractii locale, in fara de cluburile pentru tineri/adolescenti, nu exista, deci cheltuiala asta se scoate.

  21. axxius says:

    per ansamblu e destul de corect, dar ai gresit drastic la venituri. linkul tau nu duce la vreun articol/studiu concret, ci doar la site-ul Institulului de Statistica.
    am dat cautare acolo si am gasit (http://www.insse.ro/cms/rw/pages/castiguri1938.ro.do) ca in 2010 salariul BRUT (pe toata Romania, ca cel putin bugetarii nu primesc bani in plus pt Bucuresti, au acelasi salariu ca si la Braila, de ex.) este de 1902 lei, adica NET (in mana) 1391 lei (dupa calculul meu cu Euro de 4.4 lei, cat este real la cumparare, 316 Euro, nu 975!!!!!).
    Deci pornesti de la o premisa fundamental gresita, aproape ai triplat venitul real.
    Welcome to real Romania, d-le (probabil) corporatist sau bancher.
    PS. nu am aplecari socialiste, doar ca lucrurile trebuie privite corect, chiar si din dreapta.

  22. vezi linkul exact
    http://www.insse.ro/cms/rw/pages/buletinStatJud.ro.do

    apasa pe bucuresti si se va downloada un word; in acel word, la cap 9 pag 4 vei gasi, la septembrie 2097 lei si la oct 2055 lei. deci am gresit ca am zis la noiembrie in loc de septembrie

    calculul meu a fost facut pentru bucuresti, ca aici traiesc eu si deci aici stiu care-s costurile. in tara sunt sigur ca salariul mediu net oficial este mai mic.

    in afara de asta, am considerat venitul net pe familie, deci pt 2 persoane, nu pt o persoana, ca tot calculul a fost facut pt o familie de doi oameni.

    in fine, multumesc pt ca citesti cu atentie si multumesc pt procesul de intentie.

    • axxius says:

      Da, vad ca ai dreptate cu statistica.
      Inseamna ca problema rezida in calculele lor, pentru ca eu locuiesc in Rahova si privind in jur (ce-i drept ma reduc la o cunoastere empirica, nu stiintifica), imi vine foarte greu sa cred ca vreunul dintre vecinii mei, sau dintre oamenii de pe strada, castiga peste 20 mil (sau macar viseaza la banii astia). Acum, daca facem o medie intre un salariu de director din Dorobanti si cel de vanzator la Piata Rahova, probabil ca iese la calcul chiar mai bine, pacat ca nu se poate trai cu banii din statistici.
      De altfel si la mine la serviciu (sunt militar), intr-un document oficial au calculat recent ca ofiterii castigam in medie peste 45 mil. Eu de fapt castig 25 dupa 12 ani de munca, deci mediile sunt foarte inselatoare.
      In concluzie, consider ca articolul tau e 100% corect, dar nu pentru Bucuresti, ci pentru o clasa sociala din Bucuresti.

      • nuschu says:

        Axxius, asta e prb cu mediile: valorile foarte mari, desi foarte putine, trag mult in sus. Apoi, trebuie vazut daca e media, sau mediana – care, mediana inseamna ca se iau cel mai mic venit si cel mai mare, se aduna, se impart la 2 si ala e venitul median, care, uneori, e luat drept mediu.
        Liviu se refera la Bucuresti, la un anume nivel de Bucuresti – asta si exemplifica: modul in care se traieste la nivel mediu. Nu in Rahova, sau pe scara blocului 1, din Iuliu Maniu 79 (unde, intr-un apt de 2 camere, locuiesc 7 persoane!) Nu la ei s-a referit, e clar ca ei sunt mult sub medie.
        Asa cum sunt unii peste medie si ideea de a trai cu 1200 pe luna li se pare hilara. Eu, una, recunosc, am depasit mult media in primii doi ani de viata ai copilului, cand racea mult si il caram la Medlife cu prima ocazie – am platit pe consultatii medicale, medicamente si echipamente o caruta de bani!

  23. diana says:

    Din pacate, in lista mea LUNARA nu intra haine si nici mancare la serviciu de 20 de lei/zi. Asadar, iata castigati vreo 300 de euro. Si nu sunt nici studenta, nici pensionara, niciun fel de caz defavorizat. Muncesc mult, greu si cu sacrificii. Pare stupid, dar majoritatea asa traieste.

    • am citit tot ce s-a scris aici, chiar daca nu am raspuns fiecaruia, pentru ca in unele cazuri nu am avut ce.

      stiu ca media nu e un indicator grozav, dar e tot ce avem ca date de la statistica, deci cu asta lucram pt ca nu avem incotro.

      am modificat in bugetul initial capitolul Haine, unde era suma de 100 de euro si unde cred ca pot intra si medicamente pt boli usoare (raceli, din aste) si iesirile moderate la bere, ca totusi nu cred ca-s multi care cumpara haine de 100 de euro pe luna.

      multumesc frumos pt comentarii.

  24. Erika says:

    Nici in provincie (oras mic) nu supravietuiesti, decat cu mare chin, din 150-200 de euro. Intretinerea, mancarea e la fel de scumpa, daca nu mai mult (promotiile gen hypermarketuri sunt aproape inexistente)!!!
    Ah, si copilul schimba un pic prioritatile (caci banii raman aceiasi, daca nu mai putin :(), dar nu costa o avere, asa cum se tot spune. Evident daca e sanatos, si fara alte complicatii. Noi in primul an am cheltuit mai mult pe pampers si prostioare inutile pana la urma. Papica am rezolvat-o prin alaptat, iar hainute am primit prea multe. Lucrurile mai scumpe, gen patut, cariucior le-am luat din timp, profitand de oferte si asa ne-am permis si calitatea. Oricum nu ajungi la 300-400 de euro pe luna, decat daca chiar vrei sa cheltuiesti atat! Caci de putu se poate :)))

  25. Andreea says:

    Ma intreb uneori unde Dumnezeu gasiti asa voi salariile astea maricele pentru Romania? Sau toata lumea s-a nascut frumoasa si desteapta?
    Hai sa fim seriosi,traim intr-o Romanie unde 250-300 euro e media salariilor.Cine are 500 euro lunar deja e decent,cine castiga 1000 euro e cam patron asa ;)

    Numai bine!

  26. Andreea says:

    Ma scuzi,am uitat sa specific: salariu pentru un om cu facultate si care cunoaste 2 limbi straine ;)

  27. ela says:

    Nu stiu ce să zic, care sunt prețurile prin Bucuresti, dar estimările tale mi se par un pic în sus. Adică 250 de euro pe lună ca să mănânci seara si dimineața si să cumperi oaresce consumabile pentru acasă mi se pare excesiv. Nu cred să trebuiască să dai 250 de euro lunar pe chestiile astea, decât dacă eventual gătesti acasă si împachetezi masa de prânz pentru amândoi zilnic, sau dacă speli cinci ture de haine si de vase zilnic sau mai stiu eu ce.
    Uite, noi suntem trei persoane, doi adulți si un copil de 13 ani, si pe mâncare si consumabile nu se duc mai mult de 150 de euro pe lună. Pachețelul pentru prânz îl împachetez eu dimineața pentru toată lumea, că e mai sănătos decât să cumpărăm. Si nu mâncăm chestii ieftine, cum ar fi parizer sau margarină sau alte de genul…Mâncăm chestii normale, legume, carne, peste, brânzeturi si alte lactate. La fel, la energia electrică nu plătim 25 de euro pe lună, plătim cam jumătate, că suntem green si am cumpărat numai electrocasnice si becuri cu consum foarte mic. Două telefoane mobile cu 60 de euro pe lună mi se pare enorm, eu am un abonament de 25 de euro care include si internetul si mii de minute, soțul are un abonament de 5 euro, copilul la fel. Deci internet plus telefoane (cablu TV nu avem, nu prea folosim) ne costă cam 35 de euro pe lună.
    Cea mai mare cheltuială e rata pentru casa pe care ne-am construit-o, în jur de 1200 de lei (cam 300 de euro) pe lună, dar din fericire avem costuri de încălzire foarte reduse, că e nouă casa si f. bine izolată. Pe transport dăm puțin că folosim din plin transportul în comun si doar pentru deplasări lungi masina (ți-am zis, suntem foarte green). Prin urmare, pe lângă alea 300 de euro pentru rată, noi mai avem nevoie de 5-600 de euro lunar ca să trăim comod, să ne cumpărăm haine cărți bilete la concerte si să mergem într-un concediu în fiecare an. Adevărul e că nici la concedii nu suntem pretențiosi, vrem să-i transmitem copilului dragostea si respectul pentru munte, asa că de 3-4 ani încoace concediu înseamnă două săptămâni cu rucsacii în spate prin munții patriei. Locuim în zona Clujului…

    • hei, multumesc de comentariu
      nici noi nu ne spargem in figuri, dar tot dam 250 lei pe saptamana la cora, fara sa cumparam mari minuni. ce-i drept, parca inainte sa fie insarcinata consoarta dadeam vreo 200 de lei pe saptamana, dar mai putin de atat nu prea reusim. se aduna din lucruri mici, niciunul peste 30 de lei, dar se aduna.
      le energie electrica doar 50 de lei pe luna? cum reusiti. nu poate fi de la becuri, ca alea oricum nu consuma mult si nici nu merg mult. consumul mare e de la frigider, masina de spalat si tv. bine noi avem si acvariu, sigur mai adauga si ala un 10% la factura.

      • ela says:

        Da, cam atât avem lunar la curent, dar totul e foarte energy efficient la noi în casă. De exemplu, becurile sunt leduri, care consumă muuult mai puțin chiar decât becurile economice, frigiderul nu îl folosesc iarna pentru că am o cămară foarte rece, masina de spălat a fost achiziționată după îndelungi considerente asupra consumului, TV chiar nu folosim motiv pentru care am renunțat si la cablul TV :) iar laptopurile nu consumă foarte mult. Acum, evident că soluțiile noastre nu sunt la îndemână pentru toată lumea, locuim la casă, noi am construit-o si am plănuit totul în scopul de a consuma cât mai puțină energie electrică si termică. De-aia poate că nu suntem chiar tipici… :) La mâncare, din motive de alergii si intoleranțe alimentare la copil, ne limităm să cumpărăm doar materia primă pentru hrană (făină, legume, carne ouă etc.) din surse cât mai sigure (de obicei direct de la fermieri) si să preparăm totul acasă, inclusiv pâinea, pastele, conservele, dulcețurile. Mă rog, dacă mă gândesc mai bine, nu cred că noi suntem un exemplu concludent :)

Dati cu opinionul aici, multumesc.

