Nu sunt chiar atat de nervos pe cat s-ar putea deduce din titlu, dar am zis sa nu pierd o ocazie de a-l injura pe viermele de Tariceanu.
In ultimii 10 ani, taxa de mediu pentru masini s-a numit ba taxa de poluare, ba timbru de mediu, ba taxa speciala pentru auto, ba cine stie cum si ba s-a platit, ba nu s-a platit ca a fost suspendata, ba s-a platit dar s-a recuperat apoi si asa mai departe, o varza completa a la Romania. Nu cunosc istoria in detaliu a acestei taxe, m-a luat durerea de cap dupa 5 minute de citit, eu scriu ce stiu ca trebuie facut acum, poate ajuta pe cineva.
Drept urmare, daca astazi vrei sa-ti vinzi masina sau vrei sa cumperi o masina la mana a doua, ai problema asta ca nu stii daca taxa a fost platita, daca da, cat a fost taxa si daca mai trebuie platit ceva acum la inmatricularea pe noul proprietar si daca nu cumva taxa a fost platita dar a fost recuparerata in perioada cat taxa a fost suspendata si deci trebuie platita din nou acum.
Sigur, nimeni nu pare sa fie deranjat de faptul ca daca tu ai cumparat o masina cand nu se platea taxa poti sa circuli cu ea mult si bine fara sa platesti taxa, dar daca o vinzi, hop! noul proprietar trebuie sa plateasca, pentru ca, nu-i asa, masina aia polueaza in functie de cum era legea la momentul cand tu ai luat-o: daca se platea taxa, atunci polueaza, daca nu se platea, nu polueaza decat daca o vinzi.
Cert este ca azi mai ai nevoie de o hartie in plus daca vrei sa vinzi sau sa cumperi o masina la mana a doua – adeverinta care atesta care este status-ul taxei de poluare pentru masina ta.
Adeverinta se obtine de la administratia financiara, adica de la ANAF. Deci nu de la primarie unde se plateste impozitul pe masina, ala e altceva, e o taxa locala.
De dimineata m-am dus mai intai la posta, sa cumpar timbru fiscal, ca nu am reusit sa aflu daca trebuie sau nu timbru si nu aveam chef sa bat jumatate de oras pana la ANAF ca sa aflu ca-mi trebuie timbru. Posta se deschide la ora 8, eu am ajuns la 8 si 10 si bineinteles ca erau 30 de oameni deja la posta – cred ca lumea vine la posta cu cel putin cu o jumatate de ora inainte de deschidere, iar unii vin de la 5 dimineata si scriu cu creta pe asfalt sa nu piarda randul, ca la coada la butelie pe vremea raposatului. Din fericire, timbre se pot lua de la orice ghiseu si cea mai mica coada era la mesagerie, 3 oameni. Am zis ca nu stau, ca 3 oameni la mesagerie poate insemna si o ora de asteptare, dar am avut noroc si intr-un minut cei 3 oameni rezolvasera tot, nici eu nu inteleg cum. Asa ca am luat timbre fiscale sa-mi ajunga pentru 10 mersuri la ANAF.
Bineinteles, nu a fost nevoie de timbru fiscal (asta la sectorul 1 Bucuresti, nu bag mana in foc ca peste tot e la fel, deci cel mai bine e sa luati mai intai niste timbre fiscale, sa fie).
Sediul ANAF unde se depune cererea pentru eliberarea adeverintei privind taxa asta nenorocita daca locuiesti in sectorul 1 este pe soseaua Bucuresti Ploiesti nr. 9-13, un pic inainte de podul Baneasa, pe stanga, in sensul de mers dinspre oras inspre Ikea/ Otopeni.
Deci nu pe strada Roma, unde a fost, si nu pe strada Londra, unde inca mai este ceva ANAF, dar probabil se ocupa cu alte lucruri, ca sunt multe lucruri la ANAF, doar stiti.
Cererea se depune la registratura si ca de obicei cand mergeti la stat, e bine sa aveti TOATE documentele pe care le detineti plus copiii xerox dupa ele. Exista un xerox acolo, dar o sa aveti de stat la coada si acolo si intre timp s-ar putea aglomera dincolo asa ca na, va riscati. Si nu uitati sa aveti pix.
Am glumit putin cu TOATE documentele (numai putin), mie mi-au trebuit urmatoarele:
- cererea pt eliberarea adeverintei care se ia de la ei (de asta tre sa aveti pix)
- buletin
- talon
- cartea de identitate a vehiculului
- factura de cumparare a masinii din 1900 toamna (inteleg ca nu e obligatoriu dar ajuta)
- dovada platii taxei sau orice alt docoment ref la taxa din 1900 toamna (inteleg ca nu e obligatoriu dar ajuta)
Nu am aratat originalele ci doar am lasat copiile, dar chiar vreti sa va riscati si sa nu aveti originalele la voi?!
Nu a durat mult, am rezolvat in 15 minute.
Dar bomboana de pe tort este ca dureaza in jur 10 zile lucratoare. Da, ati citi bine, 10 zile.
Iar acel “in jur” e destul de important, ca nu a zis nimeni ca dureaza fix 10 zile lucratoare si nici nu ai cum sa afli cand s-a emis adeverinta ta, gen sa suni sa intrebi ca sa nu bati drumul degeaba. Nu ai alta solutie decat prin incercari: te duci acolo dupa 10 zile, stai la coada, ajungi la doamna de la ghiseul 14 si e posibil sa-ti spuna ca nu e gata, sa vii miercuri sau in alta zi aleatoare. Deci eu o sa merg peste 15 zile lucratoare si o sa sper ca nu se va fi ratacit adeverinta pana atunci.
Si chiar nu sunt nervos, chiar nu sunt! Pentru ca nu am stat mult la posta, nu am stat mult nici la ANAF si am si ajuns de dimineata la timp la scarbici. Sigur, am de asteptat 2 saptamani ca sa rezolv problema, dar hei, nu le poti avea pe toate.
Taxa de primă înmatriculare / mediu / poluare / nepoluare / plătită / neplătită era făcută în aşa fel încât să fie foarte greu de plătit, să implice cozi la ANAF, aglomeraţie, călcat pe picioare şi mirosul caracteristic când se adună rromânii verz… maro la cozi.
Adică era făcută să fie un obstacol, nu o taxă. Ca să înlocuiască obstacolul celor 8 ani la înmatricularea unei maşini.
Se discută anul ăsta de posibilitatea de a o elimina sau înlocui cu o taxă modică pe carburanţi. Motivul nu e faptul că ar fi carburantul ieftin, sau că Statul moare dacă nu ia câţiva bani la un litru de carburant. Motivul e că anul ăsta RCA a fost umflat la nişte cote nesimţite. Astfel încât a devenit el un obstacol, şi nu mai e nevoie şi de al doilea.
sa vezi prin occident unde pe alocuri taxa a ajuns si la 50% din valoarea masinii…. si mai sunt si taxele anuale (1-2 mii euro ). Si taxe pe benzina/motorina.