Toate generalizarile sunt gresite. Inclusiv asta.

In urma unui post recent, in care unii cititori au ridicat problema generalizarilor, m-am gandit sa scriu niste lucruri despre generalizare, ca oricum ma preocupa mai demult. I-adevarat ca blogul asta a devenit cumva didactic, ceea ce-mi displace, dar promit sa remediez pe viitor chestia asta.

De la inceput trebuie spus ca creierul nostru functioneaza pe baza de categorisiri si generalizari. Pentru ca el este „doar” o masina de gandit, principalul lui scop in viata, ca sa zic asa, este sa integreze informatia noua de care se loveste intr-o maniera care „are sens” pentru el, care nu contrazice informatia deja existenta, adica intr-o maniera care nu ii provoaca disconfort (numele stiintific pentru acest disconfort al creierului este „disonanta cognitiva”, care apare atunci cand exista informatii complet contradictorii sau cand exista o contradictie intre perceptie si realitate samd). Minimizarea disonantei cognitive este unul din motivele pentru care creierul nostru are nevoie sa generalizeze si sa categoriseasca. Este tot un principiu al placerii, daca doriti.

Asa se explica, de exemplu, poanta din bancul ala cu taranul (sau ardeleanul) care a trait toata viata lui in sat la el, undeva in Romania, si care, atunci cand a vazut prima oara o girafa, a spus „asa ceva nu exista”. Lucrurile care sunt complet straine de ceea ce stim noi au tendinta sa fie pur si simplu ignorate de creier. Din asta decurge, de exemplu, un lucru stiut deja, si anume ca pentru a putea invata ceva nou, este nevoie ca infomatia sa nu fie complet noua, ci trebuie ca ea sa aiba o parte deja cunoscuta, pe care creierul recunoaste ca atare si de care poate lega informatia cu adevarat noua, pentru a construi noi retele neuronale (adica pentru a inmagazina cunostinte noi).

Cand vad ca afara este innorat si decid sa iau o umbrela cu mine, generalizez o relatie tip cauza-efect. Nu am niciun temei obiectiv (epistemiologic) sa fac asta, dar am unul practic: ma ajuta sa plec dracului din casa in loc sa stau sa dezbat inutil filosofia limbajului. Cand saptamana trecuta a nins in 5 zile din 7 si eu ii spun mamei, care e in alt oras, ca „saptamana trecuta a nins tot timpul”, iarasi generalizez, si este ok sa fac asta, afirmatia mea are valoare de informare, chiar daca, strict vorbind, nu a nins tot timpul.

Deci generalizarile sunt nu numai necesare, ele sunt chiar bune, de dorit. Sunt bune pentru ca ne permit sa putem spune ceva despre lucruri, adica ne permit sa emanam judecati si deci sa functionam eficient ca animale sociale. Daca am tine mortis sa nu generalizam si sa nu facem decat afirmatii strict factuale, viata noastra ar fi foarte dificila, pentru ca, practic, nu am putea spune nimic cu valoare de judecata.

Sa nu generalizam inseamna sa ne predam domniei relativului. In primul rand, nu am mai putea face nicio afirmatie despre altcineva sau despre oameni in totalitatea lor. Nu am putea spune, de exemplu, ca romanii sunt lenesi, pentru ca e clar ca nu toti romanii sunt lenesi. Nu am putea spune, de exemplu, ca barbatii sunt porci si femeile sunt curve, pentru ca e clar ca nu TOTI barbatii sunt porci si nu TOATE femeile sunt curve.

Insa, din fericire, cei mai multi dintre noi nu-si bat capul ca afirmatiile lor sa fie 100% in conformitate cu realitatea, si se comporta ca niste oameni rezonabili. Adica fac afirmatii generale.

Si este foarte in regula sa faca asta. Este foarte in regula sa generalizam, atat timp cat avem dovezi ca afirmatiile noastre generale sunt sustinute de majoritate. Majoritatea inseamna orice procent intre 50,0001% si 100%. Deci da, romanii sunt lenesi, pentru ca majoritatea romanilor sunt lenesi. Barbatii sunt porci pentru ca majoritatea barbatilor sunt porci (despre femei nu ma pronunt, ca nu stiu atatea cate stiu despre barbati).

Exista un singur pericol cand generalizam: sa nu lasam spatiu pentru indoiala. Sa gandim doar in general, fara sa admitem ca exista o minoritate pentru care afirmatiile noastre nu se aplica. Asa se nasc stereotipurile, care osifica gandirea, pentru ca ele sunt judecati gata mestecate de altii, si e periculos sa ni le asumam fara sa le trecem prin filtrul gandirii proprii. De exemplu, eu personal consider ca femeile conduc mai prost decat barbatii. Da, este o generalizare, dar in cazul meu nu este un stereotip, pentru ca eu personal am ajuns la concluzia asta pe baza experientei mele personale, nu am imprumutat judecata asta de la altii fara sa o verific pe cat posibil. Mai departe, desi generalizez in felul asta, asta nu inseamna ca elimin posibilitatea sa existe femei care conduc mai bine decat barbatii. Un exemplu este nevasta-mea, care nu numai ca conduce mai bine decat majoritatea barbatilor si a femeilor, ba conduce mai bine si decat mine.

Deci sa nu subestimam stereotipurile si puterea lor de explicare a realitatii. In definitiv, stereotipurile exista pentru ca, cel putin la un moment dat, au fost adevarate. Adica, daca n-ar fi nu s-ar povesti. Da, tiganii miros urat si nu au niciun fel de respect pentru normele sociale (pentru ca ei au alte norme sociale, de aia). Da, exista si tigani de treaba si care se spala, dar asta nu inseamna ca afirmatia de mai devreme nu este adevarata, in majoritate. Si uneori, exista situatii in care afirmatiile majoritare sunt suficiente pentru un anume scop. Nu trebuie sa stiu clar cat la suta din tigani sunt intr-un fel anume, mi-e suficient sa stiu ca majoritatea e in acel fel ca sa nu vreau sa ma mut in Ferentari, de exemplu.

Asadar. Daca renuntam la generalizari, nu mai suntem indreptatiti sa spunem nimic, niciodata, ceva-orice despre ceilalti oameni. Atunci inseamna ca ar trebui sa ne limitam la a vorbi doar despre noi insine. Dar pe bune, strict vorbind, poti sa generalizezi ceva despre tine insuti?! Poti sa zici ca tu esti asa sau asa? Nu, nici macar asta nu poti: intr-o situatie te comporti intr-un fel, in alta situatie, similara, este posibil sa te comporti in alt fel. Peste 1 an e posibil sa nu mai fii persoana care esti acum, deci onest este sa nu generalizezi nici macar in legatura cu tine.

Si atunci ce ramane, daca scoatem generalizarile din viata noastra? Raman doar afirmatii factuale, care se refera doar la momentul vorbirii si care sunt valabile exact atat timp cat le rostesti. Eu zic ca e imposibil sa comunici asa si nu-ti ramane decat sa taci, ca sa fii perfect onest cu tine insuti si cu ceilalti. Ceea ce este respectabil si demn de admiratie, dar este cam greu de implementat.

Sa nu ne fie teama de generalizari, zic. Sa generalizam. Trebuie sa avem grija sa nu folosim pe nemestecate generalizarile altora, dar in rest ramane cum am stabilit: toate generalizarile sunt gresite, inclusiv asta. Prin urmare, repet ce am spus in postul anterior: toate femeile carora le este rusine de corpul lor si de procesele fiziologice firesti care se aplica acestuia (in speta, nasterea), au o relatie precara cu stima lor de sine si cu partenerul. 

Am zis! :)

About Liviu as himself

Beautiful. Dirty. Rich. Abstract. Simple. Married. Expecting. Growing. Expecting. Growing X 2.
This entry was posted in Opinii despre treburi. Bookmark the permalink.

12 Responses to Toate generalizarile sunt gresite. Inclusiv asta.

  1. Genial! Asta aveam si eu prin cap zilele trecute cand la postul Ioanei evident ca a sarit lumea ca “nu e asa” cand eu faceam niste afirmatii bazate pe istoricul vietii mele personale. Si am si precizat asta. Asta cu “sa nu generalizam” e fix ca aia cu “vai, sa nu judecam pe cineva” ca face un anume lucru, sau ca spune un anumit lucru. Pai cum sa nu judec? Nu de aia am cap? Normal ca judec, adica ca am o opinie clara despre ce a zis sau a facut omul ala. Sa zic ca nu judec e o ipocrizie fantastica. Ar insemna sa fiu meduza. Sa nu am nici o opinie nici pozitiva nici negativa despre nimic si nimeni. A, ca de multe ori trebuie sa imi tin pentru mine judecatile sau generalizarile, aia e! In general (ca sa fac o generalizare) oamenii nu prea agreeaza parerea altora despre ei. Decat daca e pozitiva. Si asta e normal, asa ca in societate de obicei ne abtinem :)
    Insa pe aici pe bloguri, care sunt ca niste case si in care fiecare isi poate exprima opiniile liber…e un pic altfel. Macar aici putem generaliza si judeca cat vrem. :)

  2. Moldoveanca says:

    Aha, deci inca o data mi se confirma banuiala ca eu sunt S&M innascuta, ca refuz orice principiu al placerii si ca imi place sa-mi supun creierul la cazne care, dupa cum citesc aici sunt inutile.

    Numai ca: daca acceptam generalizarile as fi ajuns foarte prost. As fi fost o casnica maritata de tanara cu un popa, traind in casa parintilor mei si ascultand de toata lumea numai de sufletul meu nu.

    Nu ai fost niciodata curios sa stii ce poti face inafara generalizarilor celor din jurul tau? Cand lumea iti spune de exemplu ca barbatii nu pot face X, nu esti curios sa afli nu daca barbatii, ci daca TU poti face x-ul ala?

    • Da’ nu cred ca am zis ca e ok sa accepti generalizarile altora, am zis doar ca e ok ca lumea sa faca generalizari. Acolo unde generalizarile tale se contreaza cu cele ale celor din jur, faci dupa cum te taie capul: fie le schimbi pe ale tale, fie le schimbi pe ale lor, fie sunteti de acord sa nu fiti de acord, pentru ca oamenii sunt diferiti si deci vad diferit lucrurile.

      Generalizarea inseamna ca tu faci o judecata sau ca iti exprimi o opinie, care poate fi diferita de ale altora, de aici vine de fapt toata dixtractia, zic eo.

      • Moldoveanca says:

        Aha, deci e ok sa facem noi generalizari despre altii, dar nu e ok sa acceptam generalizarile facute de altul? :D Pai inseamna ca niciodata nu ai fost obiectul unei generalizari. O generalizare doare, mai ales spusa unei rude sau unui prieten apropiat. Chiar si fara sa vrei poti rani oameni.

        “Toti romanii sunt lenesi” e amuzanta spusa intre noi. Nu mai e amuzanta cand o auzi spusa din gura neamtului. “Femeile nu au ce cauta in programare” e amuzanta spusa la o bere. Nu e amuzanta cand vine din gura unei rude de sex masculin exact in momentul in care ii spui ca intri in freelancing in webdesign.

        Din punctul meu de vedere (si aplicand paradoxul mincinosului, lol) toti cei care fac generalizari sunt prea lenesi ca sa gandeasca pentru ei sau folosesc generalizarile ca scuza pentru a-si acoperi propria incompetenta.

        Prefer sa ma tin departe de generalizari. Si nu, generalizarile nu sunt egale cu judecatile, sunt lucruri diferite. Prefer judecatile, pentru ca sunt mai “focusate” decat generalizarile, se aplica fix persoanei/lucrului/situatiei in cauza.

        • mi se pare ca esti in pericol sa confunzi o generalizare cu un stereotip.

          o persoana anume nu are cum sa fie obiectul unei generalizari. Gandeste-te un pic: atunci cand auzi de la un neamt ca romanii sunt lenesi, tu concluzionezi ca asta e o afirmatie despre tine?!

          pentru ca nu e o afirmatie despre tine, ci este o afirmatie despre toti romanii, care este foarte posibil sa fie adevarata, fara ca asta sa insemne ca tu esti lenes, desi esti roman, tocmai pentru ca generalizarea e o judecata despre majoritatea romanilor, nu despre toti romanii.

          nu vad de ce cineva ar alege sa nu-ti spuna ca tu esti lenes, dar sa spuna in schimb ca romanii sunt lenesi, deci si tu esti lenes. bine, doar daca vrea sa te jigneasca, dar asta e alta mancare de peste.

          generalizarile nu sunt despre o persoana anume, ci despre mai multe persoane, si se refera la majoritate. ele pot fi corecte sau gresite, dar asta nu inseamna ca nu trebuie facute.

          si in alta ordine de idei, te rog sa ma crezi ca, oricat spui ca te feresti de generalizari, este probabil ca si tu generalizezi. Daca raspunzi cu “DA” la oricare din intrebarile de mai jos, atunci generalizezi:
          – ai cel putin neincredere in tigani?
          – ai considerat vreodata ca americanii sunt prosti?
          – consideri ca barbatii romani sunt misogini?
          – consideri ca nu e moral sa iti inseli partenerul intr-o relatie?
          – consideri ca e mai bine ca un copil sa ramana cu mama si nu cu tatal in caz de divort?
          – consideri ca ascultatul manelelor spune ceva despre calitatea umana a celui care le asculta?

        • Moldoveanca says:

          OK, accept ce spui tu, dar parerea mea e ca de la generalizare la stereotip nu e decat un pas foarte foarte mic.
          Iar ca sa-ti raspund la intrebari:
          – Depinde de tigan, cunosc o familie de tigani din aia cu fuste care sunt superiori multor familii de romani. DAR! Pentru mine cuvantul “tigan” a ajuns sa fie un atribut pe care il aplic tuturor celor care au anumite valori in viata, de mult nu mai este doar un cuvant care descrie o anumita etnie. Din punctul asta de vedere da, nu am incredere in nici un tigan.
          – Nu
          – Nu
          – Nu vad legatura dintre inselat si generalizare
          – Depinde de situatie, in nici un caz nu cred ca “doar mama se poate ocupa de copil” – asta e o generalizare, si inca una prosteasca.
          – Nu (lol, stiu, dar problema cu maneaua nu e muzica de proasta calitate, ci stilul de viata de proasta calitate pe care il promoveaza)

          Acum sa-ti spun si care era faza cu neamtul – pe exemplu concret. Cand ne-am mutat in germania am cunoscut niste oameni, dintre care unul ne-a devenit bun prieten. Faceam de toate impreuna cu el. Dupa 1 an de zile de facut de toate, la o iesire in oras, a inceput sa povesteasca parerea lui cum ca din cauza muncitorilor din est nemtii nu mai au de munca, si ca toti muncitorii din est ar face bine sa se duca la casele lor. Ce zici, stereotip sau generalizare? Am rupt brusc legatura cu el, pentru ca inainte sa deschizi gura te gandesti intai cate muste iti intra.

  3. Alexiska says:

    Liviu, felicitări pentru blog şi vă doresc ca mica ÎNŢELEAPTĂ să vină pe lume sănătoasă şi să vă umple viaţa de bucurie. Citesc cu încântare posturile, cred că ai formaţie de logician-matematician, am recunoscut acest tip de raţionament la vărul meu, fost profesor la Harvard şi stabilit acum în Canada, căci acolo sunt cei mai tari specialişti în logică-matematică. Prin aceste ultime posturi, mi-ai răspuns la multe dileme. Frumoasă argumentare. Îţi doresc multă sănătate şi spor în tot ceea ce faci. Şi cât mai multe subiecte interesant şi ingenios dezbătute. Alexandra G.

  4. Alexiska says:

    Later edit: am uitat să trec site-ul unuia din blogurile din dotare, sunt ameţită rău azi :)) scuze!

  5. Annemarie says:

    Ce dragut! Ai facut o intreaga postare ca sa-ti sustii o generalizare anterioara. :)
    P.S. : Sunt de-acord cu tine, cu privire la femeile carora le este rusine de corpul lor…etc.

  6. Eduard says:

    Sunt multi care nu vad acel “majoritatea” printre randuri si sunt cativa pentru care “majoritatea” inseamna “toti”.
    Spui ca gresesc cand adaug 5 silabe intr-o fraza pentru unii si cand ma uit urat la altii ? :)

Dati cu opinionul aici, multumesc.